Jeg sender dere ut som sauer blant ulver. Vær
kloke som slanger og troskyldige som duer!
Ta dere i vare for menneskene! For de skal utlevere dere til domstolene og piske dere i synagogene sine. Og for min skyld skal dere føres fram for landshøvdinger og konger og stå som vitner for dem og for folkeslagene. Men når de arresterer dere, skal dere ikke bekymre dere for hvordan dere skal tale, eller hva dere skal si. Det skal bli gitt dere i samme stund hva dere skal si. For det er ikke dere som taler, men det er deres Fars Ånd som taler gjennom dere. Bror skal sende bror i døden, og en far sitt barn, og barn skal reise seg mot sine foreldre og volde deres død. Og dere skal hates av alle for mitt navns skyld. Men den som holder ut til enden, skal bli frelst. (Matt 10,16-22)
Ta dere i vare for menneskene! For de skal utlevere dere til domstolene og piske dere i synagogene sine. Og for min skyld skal dere føres fram for landshøvdinger og konger og stå som vitner for dem og for folkeslagene. Men når de arresterer dere, skal dere ikke bekymre dere for hvordan dere skal tale, eller hva dere skal si. Det skal bli gitt dere i samme stund hva dere skal si. For det er ikke dere som taler, men det er deres Fars Ånd som taler gjennom dere. Bror skal sende bror i døden, og en far sitt barn, og barn skal reise seg mot sine foreldre og volde deres død. Og dere skal hates av alle for mitt navns skyld. Men den som holder ut til enden, skal bli frelst. (Matt 10,16-22)
Slik lyder det hellige
evangelium.
Stefanusdagen punkterer julehyggen nokså ettertrykkelig.
Borte er alt som kan virke koselig og nusselig med julebudskapet. Ikke noe barn
i krybben, ingen mor som vugger, ingen englesang. I stede møter dagen oss med
krav til etterfølgelse, og med en understrekning av etterfølgelsens pris,
nemlig forfølgelsen.
Stefanus som kirkens første martyr lærte den unge kristne
kirke at troens pris kan vær høy. Og at deres Herre og Mester dessverre fikk
rett også når han snakket om de forfølgelser som skulle komme. Og dette hadde
de kanskje erfart allerede mens Jesus levde.
Dagens prekentekst er hentet fra Jesu tale til disiplene når
han sender de ut med makt til å drive ut urene ånder, og helbrede ”all sykdom
og plage” som det står i Matteus. De sendes ut for å forkynne til ”de bortkomne
sauene i Israels hus” at ”Himmelriket er kommet nær”. De sendes ut som en del av sin
disippeltrening, men fungerte jo da også som ”ryktespredere” om sin egen Mester
og Herre. Med seg på veien får de advarsler om forfølgelse og lidelse.
Og forfølgelse er ikke noe som bare hører historien til:
I går kunne NTB melde om at minst 35 kristne i Nigeria er
blitt drept i fem bombeangrep rettet mot fem kristen kirker. Den ytterliggående
islamitiske gruppen Boko Haram tar på seg ansvaret for angrepene. Gruppen sier
de vil fortsette kampen tilde får etablert en islamsk stat.
Jeg vil tro at mange av våre kristne brødre og søstre i
Nord-Korea har det veldig tøft denne julen. I et land der det er umulig å åpent
bekjenne seg som kristen, der det å eie en bibel kan føre til døden eller at
man sendes til konsentrasjonsleirer, er det trolig ekstra tøft denne julen som
landet er midt inne i et regimeskifte.
I fjor på denne dagen fortalte i denne kirken på 2.juledag
blant annet om den nå 31 år gamle Asia Bibi som er
dømt til døden i Pakistan for å ha fornærmet profeten Mohammed. Hun arbeidet
sammen med muslimske kvinner. Og hennes muslimske kollegaer gjorde forsøk på å
få henne til å konverterer til islam. Da skal Bibi ha sagt Jesus var død for
alle mennesker, og spurte hva har Mohammed gjort? Etter dette ble hun banket
opp, låst inne, utsatt for vold og til slutt dømt til døden. Asia Bibi sitter fortsatt i fengsel, hun harfortsatt en dødsdom hengende over seg.
Krimdronningen Agatha Christie skrev en julelegende der hun lar den unge
moren Maria møte en engel. Han kommer til henne i stallen etter at Jesu er
født. Det hun ikke vet er at det er lystes engel, djevelen som kommer til
henne. Engelen gir Maria muligheten til å se inn i barnets framtid. Og Maria
takker ja til muligheten. Og det hun får se er hennes lille barn som voksen
mann som får Israels yppersteprest til å flerre kappen over hans blasfemi, hun
får se han kjempe ensom i Getsemane mens vennene sover, og hun får se han på
vei til Golgata med korset på sine skuldre og til slutt hengende på korset. Lysets
engel spør Maria om han ikke bare skal ta med barnet til himmelen med en gang,
så han slipper denne lidelsen, ja, burde vi ikke gi barnet tilbake til Gud med
en gang.
Legenden er verdt å lese, jeg skal ikke fortelle alt her. Men Maria
beholder barnet. Hun mener å se godhet i hans øyne, og kjærlighet i
tilhengernes øyne. Og mener det må komme av noe som er godt. Djevelens ønske om
å ta frelseren tilbake til himmlen før frelsesverket er fullført mislykkes. Kanskje var det bra at Maria ikke visste hva hennes sønn skulle gjennomleve for vår frelses skyld.
2.juledag – Stefanusdagen – skal minne oss om at det lille
barnet er vår frelser, som kaller oss til etterfølgelse. Vi er heldige som ikke
behøver å frykte vold eller fengsel for vår tro. Desto enklere og tydeligere
burde vel etterfølgelsen være?
Vi leste fra salme 86:
Herre,
lær meg din vei så jeg kan vandre i din sannhet! Gi
meg et helt hjerte, så jeg frykter ditt navn!
Som kristne som lever i
trygghet, så skylder vi våre søsken i fare å huske på dem i bønn, men også i et
politisk engasjement for å skape endring som kan få slutt på forfølgelse av
våre kristne søstre og brødre, men også andre som lider under forfølgelse for
sin tro og overbevisning. For vår kamp for kristne brødre og søstre som blir
forfulgt ønsker ikke en spesialbeskyttelse for kristne, men en beskyttelse for
at alle mennesker som Gud har skapt skal kunne bruke sin gudegitt frihet til å
tro og bekjenne hva de vil.
Og vi skylder på dem og vår egen samvittighet å la troen bli
til mer enn ord. Vi som har frihet til å tro og bekjenne, og økonomi og tid til
å la troen bli handlinger, vi burde kunne la etterfølgelsen bli et tydelig
vitnesbyrd. Men så alt for ofte har vi latt både vår frihet, vår tid og økonomi
bli brukt til helt andre ting enn etterfølgelse. Det er en utfordring å være en
Jesu disippel når penger, frihet og tid gjør det enkelt å velge seg nye guder
som Mammon, Lyst, TVen eller Latskapen. Behaglige guder som krever få offer,
men som også svarer på få bønner.
For oss som med stor grad av sannsynlighet aldri vil erfare
forfølgelse for vår tro, er denne dagen et kall til to ting:
- Å huske, be og handle for våre kristne søsken og andre
mennesker som lider for sin tro eller overbevisning.
- Å bruke vår frihet og vår velstand til å leve et liv i
tydelige etterfølgelse.
Ære være Faderen og Sønnen og Den hellige Ånd, som var og er og blir en sann Gud fra evighet og til evighet. Amen
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar