Nattverden, fra altertavlen i Skedsmo kirke. Her kan du lese mer om Skedsmo kirke. |
Lesetekster: Jeremia 31, 31-34 og Hebreerne 10, 19, 25
Det står
skrevet hos evangelisten Lukas
Da tiden
var inne, tok Jesus plass ved bordet sammen med apostlene. Og han sa til
dem: «Jeg har lengtet inderlig etter å spise dette påskemåltidet med dere før
jeg skal lide. For jeg sier dere: Aldri mer skal jeg spise påskemåltidet
før det er blitt fullendt i Guds rike.» Så tok han et beger, ba
takkebønnen og sa: «Ta dette og del det mellom dere. For jeg sier dere:
Fra nå av skal jeg aldri mer drikke av vintreets frukt før Guds rike er
kommet.» Så tok han et brød, takket og brøt det, ga dem og sa:
«Dette er min kropp, som gis for dere. Gjør dette til minne om meg.» På
samme måte tok han begeret etter måltidet og sa: «Dette begeret er den nye pakt
i mitt blod, som blir utøst for dere.
Men se: Han som forråder meg, har hånden her på bordet sammen med meg. For Menneskesønnen går bort, slik det er bestemt. Men ve det mennesket som forråder ham!» Da begynte de å trette om hvem av dem det kunne være som skulle gjøre dette. (Luk 22,14-23)
Men se: Han som forråder meg, har hånden her på bordet sammen med meg. For Menneskesønnen går bort, slik det er bestemt. Men ve det mennesket som forråder ham!» Da begynte de å trette om hvem av dem det kunne være som skulle gjøre dette. (Luk 22,14-23)
Slik lyder
det hellige evangelium
Kjære menighet
Skjærtorsdag er dagen da Jesus for siste gang, før sin død, underviser disiplene. Han vet hva som venter; hån, smerte, kors og død. Men
disiplene har enda ikke forstått.
Kanskje er de enda litt høye etter Mesterens bejublede inntog
i Jerusalem på søndag. Kanskje har de noe av den rebelske stemningen
med seg fra da Jesus tidligere i uken, i følge Lukas, renset templet for de som
drev handel. Men aller mest er de nok
fylt av forventning til å feire påske sammen. Denne frelsesfesten, til minne om
da Gud befridde dem fra Egypts lenker. I Jerusalem, i en by under romersk
okkupasjon, med en rabbi som samlet store skarer, med en rabbi som nylig hadde
snakket om trengsel og Jerusalems fall, med en rabbi Peter hadde bekjent som
Messias, med denne rabbien skulle de feire frelsesfesten. Selvsagt lå det
spenning i luften, spenning og glede.
Skjærtorsdag er siste kvelden Jesus underviser disiplene, før
begivenhetene innhenter dem. Før Mesterens smerte, kors og død, gjør dem for
alltid klar over at Jesus som frelser må være noe annet enn en jordisk befrier.
Og før eget svik, hos både Judas og Peter, minner dem på deres menneskelig
svakhet.
I dagens evangelium lærer Jesus sine disipler, og oss, å
feire nattverd. I kveld, slik vi gjør det nesten hver gang vi samles til
gudstjeneste, skal vi feire nattverd. Og nattverden har kirken feiret i en ubrutt
rekke helt fra denne siste kvelden som Jesus og disiplene hadde sammen.
Gjennom tidene har kirken forstått nattverden ulikt, og ulike
nattverdsyn skiller fortsatt kristne kirker fra hverandre. Men noe har alltid
vært der: Brødet. Vinen. Og ordene om Jesus som kaller brødet for sin kropp,
vinen for sitt blod, og det at han ber oss gjøre dette til minne om han.
I alle kristne kirker er dette en handling som skaper nærhet.
Nærhet mellom Gud og mennesker og nærhet mellom troende. Nattverd handler om
fellesskap, det er ikke noe jeg i ensomhet kan gjøre sammen med min Gud, som for eksempel det å be eller lese i Bibelen. Nattverden skjer i fellesskapet som tror, og
den skaper fellesskap mellom Gud og de som tror. I nattverden blir det synlig
at tro handler ikke bare om Gud og meg, men Gud og oss.
Vi leste fra Jeremia: «Se
dager skal kommer, sier Herren, da jeg slutter en ny pakt, med Israels hus og
Judas hus».
Pakter, det inngås i Bibelen mellom Gud og hans folk. En pakt
er en avtale, som forplikter både Gud og mennesker. Og med Jesus så inngås det
en ny pakt, en ny avtale mellom Gud og mennesker. Slik Jesus sier det i dagens
evangelium: «Dette begeret er den nye
pakt i mitt blod, som blir utøst for dere»
I 2007 kom det danske bibelselskapet med en ny utgivelse av det
nye testamentet på «nydansk», og den fikk tittelen «Den nye aftale»Nattverden er siden Jesus sin siste kveld med disiplene vært
en tydelig trospraksis, et rituale, en seremoni, et sakrament som bekrefter og
forkynner denne nye avtalen mellom Gud og mennesker. I den avtalen handler vårt bidrag som menneske ikke om å forstå,
det handler ikke om å fortjene, det handler kun om å strekke hendene fram og ta
imot. Og det vi tar imot er det påsken handler om: tilgivelse for syndene,
frelse fra evig død, og kraft til et annerledes liv.
Nattverden er fellesskapet og tilgivelsens måltid. Vi samles
til fellesskap mellom mennesker og mennesker og Gud. Og vi mottar tilgivelse.
Og begge deler utfordrer.
Det som samler oss er ikke at vi har en pakt med hverandre,
men at Gud har en pakt med oss. Og det som samler oss som disipler, er ikke at
vi er blitt enige om å møtes, men at Jesus samler oss. Vårt fellesskap, vår
menighet, springer ut av fellesskapet mellom Gud og mennesker. Derfor, når det
menneskelige fellesskapet blir vanskelig, så er det viktig å holde fast hva som
samler oss. Vi er ikke dypest sett samlet fordi vi trives sammen, og har
«kirkegang» som en felles hobby. Vi er samlet fordi vår felles Herre – Jesus
Kristus– kaller oss til fellesskap med seg – og med hverandre.
Fellesskap kan være vanskelig. Det tror jeg man vet litt om i de fleste menigheter. At vi tilhører samme kirke, deler samme alterring, behøver ikke
bety at det er lett å være i samme fellesskap. Kanskje har vi såret hverandre,
kanskje er det vanskelig å akseptere at andre kan tolke troen og livet så anderledes
enn du gjør det. Og for andre er kanskje det vanskeligste at andre ikke bare
kan leve greit med mangfoldet.
Men se deg rundt i nattverdkøen, kast et blikk på de andre
som kneler på alterringen. Gud har kalt dere til samme fellesskap. Og du, som
de andre, er like overgitt til kun å strekke hendene fram og ta imot nåden.
Kjære menighet! Dette er kvelden som Vår Herre lærte sine disipler, også oss,
å feire nattverd. For oss i dag – som for de første disiplene – så er det som
samler oss ikke at vi har valgt hverandre, men at Gud har valgt oss.Og for oss, som for dem, så handler ikke nattverden om å forstå
eller en belønning for prestasjoner, men å ta imot fra han som sier «dette er den nye pakt i mitt blod, som blir
utøst for dere».
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar