fredag 21. desember 2012

Radioandakt - Radio Øksnes - 21/12/2012


Profetier er både vanskelige og betryggende på samme tid. De er vanskelig for de de sjelden kommer med dato, og helt sikre tegn. Dermed kan hendelser som ikke er en oppfyllelse av profetiene utropes til oppfyllelser likevel.

Og samtidig er de betryggende, fordi når man i tro ser en hendelse som en oppfyllelse av en profeti, så ser man jo også at Guds plan ikke er på slump. Gud holder sine løfter.

Dagens tekst er en av de kjente profetiene i det gamle testamentet som i kirken er knyttet til Jesus. Det er profeten Mika som profeterer om herskeren over Israel som skal komme fra Betlehem, og som skal bringe med seg en ny tid for Israel. Ha juleevangeliet i bakhodet når vi leser dagens tekst:

Det står skrevet hos profeten Mika i det 5, 1-4:

1 Du, Betlehem, Efrata,
          minst blant slektene i Juda!
          Fra deg lar jeg en hersker over Israel komme.
          Hans opphav er fra gammel tid,
          fra eldgamle dager. 
    2 Derfor skal han overgi dem,
          helt til tiden er kommet da hun som skal føde, har født.
          Da skal resten av hans brødre
          komme tilbake til Israels barn.           
    3 Han skal stå og gjete i Herrens kraft,
          i Herren sin Guds høye navn.
          Og de skal bo trygt,
          for nå rekker hans makt til jordens ender. 
    4 Og han skal være fred
          Når assyrerne kommer inn i landet vårt
          og tråkker inn i borgene våre,
          da reiser vi imot dem
          sju hyrder, ja, åtte fyrster.

Slik lyder Herrens ord

Det er ikke vanskelig å lese juleevangeliet mellom linjene i de første versene. Herskeren med opphav fra gammel tid som fødes i Betlehem. Her klinger juleevangeliets ord fra Lukas godt med, det samme gjør Johannes evangeliets ord om
Det sanne lys,
          som lyser for hvert menneske,
          kom nå til verden.
          
Han var i verden,
          og verden er blitt til ved ham,
          men verden kjente ham ikke.
(Johannes 1, 9-10)

Det er ikke ord for ord det samme som sies. Men det klinger sammen, som tonene i en akkord, som en harmoni, slik strengene på en gitar gir hver sin lyd, men sammen blir en velklang når grepet blir tatt rett. Vers to forteller om at denne herskeren skal bringe en ny tid mellom Gud og Israel, vers tre beskriver han som en hyrde og vers fire beskriver at han skal komme med fred. Så langt passer det godt med krikens bilde av Jesus. Det klinger sammen i god harmoni. Men så kommer vers 4, som avsluttes med ordene: Når assyrerne kommer inn i landet vårt og tråkker inn i borgene våre, da reiser vi imot dem sju hyrder, ja, åtte fyrster. (Mika 5,4b).  Og hvertfall jeg sitter igjen med et spørsmålstegn. Hva skal dette bety. Har dette noe med Jesus å gjøre?

Profetboken Mika er trolig ikke skrevet av en forfatter. Men det er profetord, kanskje fra 700 – tallet, som er blitt bevart, og siden satt sammen når jødene fikk vende hjem til Jerusalem etter eksilet i Babylon på 500 tallet. Dette er profetord som jødene fant det verdt å ta vare på også etter at de hadde fått vende hjem til Jersualem.

Gud hadde gjort det enklere for oss hvis alle profetier kom med dato, klokkelsett og sted for sin oppfyllelse. Og han måtte gjerne ha gjort et himmelsk opptak av hendelsen tilgjengelig på dvd eller Youtube. Men Gud har valgt å gjøre det annerledes. Og det spørs vel om vi egentlig hadde trodd, ved bare å se, troen kommer nå uansett far hjertet.

GTs profetier er ikke bare forutsigelser av enkeltstående hendelser, men de angir Guds handlingsmønster. De sier noe om hva Gud kommer til å gjøre som er mer allmenngyldig enn at det kun skjer en gang. Gud vil frelse. Gud vil bruke det lille som sitt redskap. En gang var det den lille byen Betlehem, og Israels minste stamme Efrata, som var Kong Davids stamme. Gud lar det store vokse fram fra det små, Gud stiller seg på de svakes side og kjemper deres kamp. Gud blir en fattig gutt, han lar seg føde av en mor i et okkupert folk, i en fjøs, og må flykte fra kongers makt og vold. Gud har aldri veket fra de små sin side. Gud vil herske og gjete oss mennesker med sitt ord. Han vil bringe fred.

Ikke gjør din tro avhengig av om den går opp med profetiske detaljer. Ikke la din tro bli avhengig av hva andre forteller deg er Guds vilje og handling. Se selv, bedøm selv. Se om det er et guddommelig mønster. Ser du kjærligheten, ser du omsorgen, ser du frelsen, ser du omsorgen for de minste, de svake, de knekte, knuste og nedbøyde. Ser du en Gud som bryr seg om de som ingen andre vil elske.  Ser du en Gud du vil bøye kne for, fordi han er kjærligheten. Da foreslår jeg at du kneler for Han.

Men ser du vold og makt i Guds navn, så bli stående – gå bort og let etter Gud et annet sted. For Gud er der kjærligheten råder. Gud kan godt være i kamp, men aldri på de selvrettferdige, de sterke og de voldelige sin side.

La oss be:
Vår Far i himmelen!
La navnet ditt helliges.
La riket ditt komme.
La viljen din skje på jorden slik som i himmelen.
Gi oss i dag vårt daglige brød,
og tilgi oss vår skyld, slik også vi tilgir våre skyldnere.
Og la oss ikke komme i fristelse,
men frels oss fra det onde.
For riket er ditt og makten og æren i evighet.
Amen.

Herren velsigne deg og bevare deg. Herren la sitt ansikt lyse over deg og være deg nådig. Herren løfte sitt åsyn på deg og gi deg fred.

Ingen kommentarer: