mandag 7. mars 2011

Fastelavenssøndag - Karnevalsgudstjeneste



Dette hellige evangelium står skrevet hos evangelisten Lukas i det 18. kapittel:

Han tok de tolv til side og sa til dem: «Se, vi går opp til Jerusalem, og alt det som profetene har skrevet om Menneskesønnen, skal gå i oppfyllelse. Han skal overgis til hedningene og bli hånt og mishandlet og spyttet på, og de skal piske ham og slå ham i hjel. Og den tredje dagen skal han stå opp.» Men de skjønte ikke noe av dette. Meningen var skjult for dem, og de forsto ikke det han sa.

Da Jesus nærmet seg Jeriko, satt en blind mann ved veien og tigget. Mannen hørte at det var mye folk på veien, og spurte hva som sto på. De svarte ham: «Jesus fra Nasaret kommer forbi.» Da ropte han: «Jesus, du Davids sønn, forbarm deg over meg!» De som gikk foran, snakket strengt til ham og ba ham tie, men han ropte bare enda høyere: «Du Davids sønn, forbarm deg over meg!» Jesus stanset og ba at den blinde skulle føres til ham. Da han kom nærmere, spurte Jesus ham: «Hva vil du jeg skal gjøre for deg?» Han svarte: «Herre, la meg få synet igjen!» Jesus sa til ham: «Bli seende! Din tro har frelst deg.» Straks kunne han se, og han ga seg i følge med Jesus og lovet Gud. Og hele folkemengden som så dette, lovpriste Gud.


Slik lyder Herrens ord!

Kjære menighet!

I dag så samles vi til karnevalsfest her i Guds hus. Det er fest og glede i Guds hus. Og det er alltid grunn til å glede seg i Guds hus, for vi har en Gud som elsker oss. Og i dag er det karneval, og da lurte jeg på om noen av alle de som har kledd seg ut så fint, kan komme opp hit og vise kostymene sine.

*Barna kommer opp og vi ser på og presenterer kostymene. *

Jeg tror ikke Jesus noen gang var på karneval. Jeg har aldri hørt om karneval i det gamle Israel. Men på en måte så var det som han var kledd ut hele livet sitt. For Jesus han var menneske, og så ut som en vanlig mann, også var han samtidig Gud. Men noen ganger så kunne disiplene oppleve ting som gjorde at de skjønte at det var noe spesielt med Jesus. Som i den historien vi leste i dag, når Jesus helbreder en som var blind.

Jesus hjalp den blinde mannen. Ingen av oss kan helbrede en som er blind, men vi kan velge å hjelpe de som trenger hjelp. Enten det er en venn som vi møter hver dag, eller ved å bruke disse fastebøssene og hjelpe en som bor langt borte. I dag når du går hjem, så kan du ta med deg en slik bøsse, og sette den på kjøkkenbordet hjemme. Også kan dere legge penger på den helt til påske, og ta den med tilbake hit i kirken. Så skal vi passe på at de pengene kommer til Kirkens Nødhjelp. Og Kirkens Nødhjelp de hjelper de som trenger mat, hus eller rent vann eller hjelp på annen måte for å kunne klare seg.

Jeg synes Jesus stiller et fint spørsmål til den blinde mannen: Hva vil du jeg skal gjøre for deg? Skal vi si det i kor? Hva vil du at jeg skal gjøre for deg. Det er et flott spørsmål. Det er et flott spørsmål fordi det betyr at man vil hjelpe til. Og når vi hjelper andre, så er det akkurat som vi kler oss ut som Jesus for en liten stund. For Jesus vil hjelpe oss, og han vil at vi skal hjelpe hverandre. Derfor er det flott når vi som Jesus kan si: Hva vil du at jeg skal gjøre for deg!

Amen!

Ingen kommentarer: